Innholdsmarkedsføring eller «content marketing», er et kjært barn med mange navn og definisjoner. Men, hva er det egentlig?
Innholdsmarkedsføring er en markedsstrategi som har skapt en vesentlig forandring innenfor feltet markedsføring. I januar var vi i Egge på Content marketing-dagen 2016, og der kom det tydelig fram at det ikke finnes én klar definisjon for innholdsmarkedsføring, men heller en rekke forskjellige forståelser av begrepet.
Det som går igjen når man snakker om innholdsmarkedsføring er fokuset på verdifullt innhold til en veldefinert målgruppe. Ved å levere redaksjonelt innhold som video, tekst eller bilder på kanaler som internett eller sosiale medier, så engasjerer målgruppen seg med merkevaren. På den måten øker bevisstheten og lojaliteten rundt merket og produktet.
Hva er godt innhold?
Et ord som er verdt å merke seg når man snakker om innholdsmarkedsføring er «verdifullt». Først og fremst må innholdet være relevant for bedriften og reflektere deres merkevare. I tillegg må innholdet tilfredsstille et informasjonsbehov som målgruppen har. Altså må du skrive på lesernes premisser, og tenke på hva som vil være inspirerende, informerende eller underholdende for målgruppen.
Push og Pull
Push og pull, eller dytt og dra, er to begreper innenfor markedsføring som er spesielt relevante når man snakker om innholdsmarkedsføring. Tradisjonell markedsføring søker kunder ved å «dytte» reklame og annonser på de, og bruker forskjellige insentiver som tilbud og rabattkuponger for å tiltrekke oppmerksomhet rundt produktene. I motsetning benytter innholdsmarkedsføring seg av en strategi hvor det er verdifullt innhold som øker merkevarebevissthet, og som får kunder til å søke og «dra» til seg informasjon om produkter og merkevaren.
Hva er verdien av verdifullt innhold?
Det er jo en grunn til at innholdsmarkedsføring får større og større andeler av markedsføringsbudsjettet, og det er fordi det har så mange fordeler! Ikke bare kommuniserer du med eksisterende og potensielle kunder på en effektiv og verdifull måte – du skaper også innhold til dine egne kanaler som Facebook, nyhetsbrev og nettside. Dette betyr at publiseringen av innholdet er lønnsomt, fordi du reduserer publisering i betalte kanaler som aviser, på TV og på radio. I tillegg vil godt og relevant innhold gi god rangering på Google og skape høyere trafikk inn på nettsiden.